Co to jest i w czym występuje kolagen?

Kolagen to białko zwierzęce, które jest bardzo istotnym budulcem tkanek. To właśnie dzięki niemu skóra jest gładka i jędrna, ale nie tylko – odpowiada również za budowę i funkcjonowanie stawów czy kości. Z czasem ilość kolagenu w organizmie spada, pojawiają się wtedy zmarszczki na skórze i zwiększa się zapotrzebowanie na suplementowanie tego składnika. Co to jest kolagen? Co warto wiedzieć o nim wiedzieć? Jak najlepiej uzupełnić jego braki? Jak stosować kolagen naturalny?

 

amateur_collagenselect_5.jpg

Co to jest kolagen?

Kolagen to nic innego jak naturalne białko fibrylarne. Jest produkowany przez organizm i stanowi około 30% wszystkich ludzkich białek. Jest również jednym z podstawowych budulców odpowiedzialnym za tkanki – spoiwem łączącym komórki: skóry, zębów, kości, ścięgien, naczyń krwionośnych, chrząstek lub rogówki oka. Kolagen określany jest jako białko młodości, gdyż wspomaga:

  • utrzymanie wysokiego poziomu nawilżenia, napięcia, gładkości i elastyczności skóry;
  • szybkie gojenie się raz i zrastanie złamanych kości;
  • elastyczność naczyń krwionośnych usprawniających krążenie krwi;
  • funkcjonowanie stawów.

Kolagen składa się z dużej ilości aminokwasów białkowych, takich jak glicyna, prolina, hydroksyprolina czy hydroksylizyna. Biorąc pod uwagę budowę oraz miejsce występowania można wyróżnić nawet 30 rodzajów kolagenu. Do najważniejszych należą:

  • Typ I – jest bardzo rozpowszechniony. Znajduje się w kościach, stawach i skórze. Stanowi około 90% białek kolagenowych i z tego powodu jest najbardziej wartościowy dla ludzkiego organizmu. To właśnie on jest składnikiem budulcowym skóry oraz więzadeł i sprawia, że tkanka łączna cechuje się odpowiednią wytrzymałością. To białko wykorzystane jest przez organizm również podczas gojenia ran;
  • Typ II – znajduje się w chrząstce stawowej. Wpływa na elastyczność ścięgien i oddziałuje na jakość ich budowy. Mniejsza ilość tego rodzaju kolagenu w organizmie objawia się m.in. problemami ze stawami i ich mniejszą ruchomością.

Kolagen odpowiada również za ochronę narządów wewnętrznych, takich jak żołądek, nerki lub wątroba. Kolagen tworzy wokół nich specjalną warstwę, która skutecznie je zabezpiecza. Składnik ten odgrywa również pewną rolę w układzie immunologicznym – wspiera odporność i pomaga chronić organizm przed drobnoustrojami, toksynami czy komórkami rakowymi.

Jednak wraz z upływem czasu ilość kolagenu zmniejsza się – organizm nie jest zdolny do produkcji takiej ilości, jak wcześniej. Co to dla nas oznacza? Gdy jesteśmy starsi, więcej komórek kolagenu obumiera, niż jest produkowanych. To całkowicie naturalny proces. Co ciekawe, może zachodzić bardzo wcześnie, bo już w okolicach 25 roku życia. Proces ten przyspieszyć może wiele czynników zewnętrznych. Zaliczamy do nich: stres, promieniowanie słoneczne, zanieczyszczenie powietrza czy toksyny.

Objawy ubytku kolagenu

Jakie objawy wskazują na to, że zaczyna nam brakować tego cennego składnika? Kiedy zaczynamy mieć ubytki kolagenu można to najbardziej zauważyć na skórze szyi i twarzy. Pojawiają się w tych miejscach pierwsze oznaki starzenia, które są charakterystyczne dla cery dojrzałej, czyli mamy do czynienia ze zmarszczkami lub bruzdami, a sama skóra staje się wiotka i sucha. Ubytek kolagenu wpływa także na nasze włosy, stają się one wtedy bardziej łamliwe i są osłabione. Po pewnym czasie mogą pojawić się także problemy z krążeniem krwi i bóle w stawach w całym ciele. Utrata urody i problemy ze zdrowiem stanowią problem zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Istnieją jednak sposoby na utrzymanie elastycznej i gładkiej skóry oraz pozbycie się zmarszczek. Wystarczy dostarczyć naszemu organizmowi kolagen – w postaci pokarmu, suplementu diety lub kremu.

Najwyższej jakości kolagen, który znakomicie wpływa na skórę – przywraca jej jędrność i elastyczność, a także odpowiednio nawilża – można znaleźć również w postaci suplementu diety, takiego jak Collagen Selekt.

W czym jest kolagen?

Ilość kolagenu w organizmie jest uzależniona przede wszystkim od wieku, ale nie tylko. Duży wpływ na kolagen ma również nasze dieta. Substancję tę znajdziemy w:

  • żelatynie spożywczej,
  • kurzych łapkach,
  • galaretkach,
  • podrobach,
  • chrząstkach rekina,
  • przetworach mięsnych (np. salcesonie).

Należy jednak pamiętać o tym, że powyższe produkty nie należą do najzdrowszych artykułów spożywczych. Z tego powodu nie należy jeść ich w nadmiarze, gdyż wpływają negatywnie na nasze zdrowie. Najbardziej niezdrowe są produkty pochodzenie zwierzęcego, które zawierają sporo tłuszczu. Takie artykuły podnoszą zły cholesterol we krwi i wpływają na wyniszczanie układu krążenia. Warto zauważyć, że powyższe produkty są zalecane osobom, które chorują na reumatoidalne zapalenie stawów. Kolagen można znaleźć również w produktach, które zawierają koenzym Q10, czyli w rybach, roślinach strączkowych czy kiełkach pszenicy.

Kolagen jest niezwykle potrzebny do prawidłowego działania organizmu. Po około 25-30 roku życia nasza skóra zaczyna tracić ten składnik, ale proces ten można w pewnym stopniu spowolnić. Należy wówczas spożywać witaminę C i witaminę E.

  • witamina C – wpływa na znaczne wzmocnienie skóry, gdyż sprawia, że produkcja kolagenu zwiększa się. Dzięki tej witaminie skóra jest jędrna i elastyczna. Możemy ją znaleźć m.in. w czerwonej papryce czy słodkich ziemniakach;
  • witamina E – przeciwdziała sieciowaniu i sztywnieniu kolagenu, dzięki czemu skóra jest dłużej sprężysta, gdyż opóźnia proces starzenia. Witaminę E znajdziemy przede wszystkim w orzechach, olejach roślinnych i nasionach.

Istotną rolę odgrywa również sposób przygotowywania posiłków oraz nawadnianie organizmu. Należy zrezygnować z grillowanych i smażonych potraw, a zamiast tego postawić na gotowanie. Potrawy powinny być przygotowywane z użyciem wody. W tym wypadku powinno się również zrezygnować z cukrów i rafinowanych węglowodanów. Znakomitym dodatkiem do diety tego rodzaju będą kosmetyki do skóry z zawartością kolagenu. Bardzo ważne jest również odpowiednie nawodnienie organizmu. Jeśli nie dostarczymy ciału dostatecznej ilości wody – skóra stanie się mniej elastyczna. Zaleca się pić codziennie od 1,5 do 2 litrów mineralnej wody niegazowanej, a także innych napojów, ale głównie wody. Podczas upalnych dni ten limit powinno się zwiększyć nawet do 3 litrów. Należy także regularnie uprawiać aktywność fizyczną.

Działanie kolagenu

Kolagen wpływa pozytywnie na pewne układy w naszym organizmie, ale nie tylko. Na co dokładnie wpływa kolagen? Dzięki niemu nasze stawy się dobrze nawilżone, a ich proces degeneracji opóźniony, co oznacza, że nie sprawiają nam żadnych problemów. Niedobór kolagenu sprawia, że więzadła oraz ścięgna sztywnieją, co sprawia, że powstają obrzęki. Pojawia się wtedy ból, gdyż żelowa struktura w torebce stawowej jest zwyczajnie zbyt cienka. Kolagen ma ogromny wpływ na:

  • układ krwionośny – w kolagenie znajduje się prolina, która sprawia, że ściany tętnic są oczyszczane i pozbawione tłuszczu. Kolagen wpływa na ciśnienie krwi, rozszerza również tętnice, rozluźnia naczynia krwionośne oraz komórki mięśniowe, dzięki czemu poprawia jakość krążenia, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób związanych z krążeniem;
  • układ trawienny – kolagen wpływa pozytywnie na regenerację uszkodzonych ścian komórkowych i pomaga w rozkładzie białek. Niweluje objawy zespołu nieszczelnego jelita. Kolagen sprawia, że w organizmie pojawiają się cenne aminokwasy o leczniczym działaniu. Aminokwasy te są bardzo pomocne w przypadku refluksu czy choroby Crohna;
  • metabolizm – kolagen sprawia, że glukoza przemienia się w energię. W kolagenie znajduje się arginina, która wpływa na pobudzenie metabolizmu i dzięki temu pozwala łatwiej pozbyć się nadmiarowych kilogramów. Większa masa mięśniowa sprawia, że wraz w upływem lat łatwiej utrzymać postawę.

Skutki uboczne przyjmowania środków z kolagenem

Regularne przyjmowanie kolagenu w różnej formie może doprowadzić do wystąpienia reakcji alergicznych. Zwykle pojawiają się w przypadku tych osób, które przekraczają dozwoloną dzienną ilość dawkę. Zdaniem specjalistów nie powinno się przekraczać 4000 mg w ciągu dnia. Kiedy pojawiają się skutki uboczne przyjmowania kolagenu, należy natychmiast z niego zrezygnować, nawet jeśli nie przekraczamy dziennej normy. Jakie są skutki uboczne suplementacji kolagenu? Z czasem może pojawić się nadwrażliwość na niektóre składniki odżywcze, a także osłabienie, bóle stawów oraz mięśni czy też problemy z wypróżnianiem, a także kwaśny oddech i nieprzyjemny posmak w ustach.

W jakiej formie spożywać kolagen?

Wybierając preparat z kolagenem powinniśmy wziąć pod uwagę przede wszystkim to, jakie zawiera on składniki. Należy stawiać, oczywiście, na składniki naturalne. Najpopularniejszą formą kolagenu jest preparat w proszku do picia, taki jak Collagen Select. Taką formę wybierają przede wszystkim sportowcy i fani zdrowego trybu życia. Sproszkowany kolagen można łączyć z innymi napojami czy koktajlami – sam nie posiada żadnego smaku, ani zapachu. Nieco mniej popularny jest kolagen w płynie. Produkt ten w proszku oraz w płynie jest najlepiej przyswajalny przez ludzki organizm – w przewodzie pokarmowym odpowiednio wchłania odżywcze substancje. Istnieją także środki w tabletkach, ale preparaty te przyswajają się znacznie wolniej i biorąc je należy popić sporą ilością wody. Kolagen w tabletkach jest pozyskiwany z ryb morskich – składnik ten mogą przyjmować również alergicy. Warto stosować także kremy, które zawierają kolagen. W ten sposób zafundujemy naszej skórze prawdziwą kurację odmładzającą. 

Co powinien zawierać preparat z kolagenem?

W suplementach diety możemy znaleźć kolagen rybi, wieprzowy lub bydlęcy. Najlepszym wyborem dla ludzkiego organizmu jest kolagen rybi – najlepiej wnika w skórę, dzięki czemu daje najlepsze rezultaty. Warto wybierać suplementy, które zawierają również kwas hialuronowy i witaminę C, gdyż składniki te wpływają na zwiększenie produkcji kolagenu w organizmie. Osoby, które cierpią z powodu problemów ze stawami powinny wybierać produkty zawierające czyste białko.

Możesz również polubić

Dodaj komentarz